研究題目:
モバイル/ウエアラブルメディアによる体験学習法の研究
Experiential Learning based on Mobile/Wearable Media
研究者:
松崎充克(Mitsuyoshi Matsuzaki)
研究の概要:
当研究は、体験学習法を基盤とするモバイル/ウエアラブルメディアの教育利用に関する研究である。
小型の情報メディア機器をリアルスペースにおいて活用した教育の試みは、機器類の普及にもかかわらず現在ほぼ行われていない。そこで、体験学習法という人間関係能力の向上を主眼とする問題解決型の学習法に、モバイル/ウエアラブルメディアを導入することで、メディアを用いた新しい教育のあり方を提示することをめざした。
そのために、子どもマルチメディア探検(MMA)というケースを利用しコンテンツの作成と実施を試みた。またMMAにおいては経験抽出法(ESM)を応用し開発した、i-modeでリアルタイムに個人の主観的な状態を調査する方法を利用し、参加者の主観的な状態を調査した。
参加者の主観的な状態の調査に関しては、MMAの運営に関して貴重なデータとして役立てられた。これに関しては体験学習法の手法としての発展に寄与できるものと考えられる。
MMA参加者に対し事前と事後に自尊感情調査を行ったところ「基本的な自信」に関する因子で有意差が認められた。この結果はMMAのコンテンツが体験学習法としてのポテンシャルを持っていることを示唆している。
Abstract:
This research is on educational use of Mobile/Wearable Media based on Experiential Learning.
An education by which small information media devices are used in realspace is hardly attempted now though the devices have been spread.
Therefore,this research aims to present a view of education with new media by introducing Mobile/Wearable Media into the learning method of problem solving called Experiential Learning which is to improve interpersonal relationship ability.
Therefore, creation and execution of contents were attempted through Multi Media Adventure(MMA).
At the same time,individual subjective status of participants in MMA was investigated by the method in which Experience Sampling Method (ESM) was adapted and i-mode was used in order to take realtime data.
The participant's subjective status were used as valuable data for management of MMA. The investigating method is considered possible to contribute to development of the technique of Experiential Learning.
Having put a questionnaire on self-esteem to the MMA participants before and after the event,a significant difference was admitted in the factor concerning "Basic confidence".This result suggests contents of MMA are having potential as Experiential Learning.