研究題目:
アニミズム・インタフェース~アニマを感じる人工物の研究
Animism Interface Research of the artifact with anima
研究者:
瓜田公彦(Kimihiko Urita)
研究の概要:
本研究では、人工物にアニマを宿らせるコンセプトを提案する。アニマとは霊魂を 意味するラテン語であるが、本研究ではアニマを「生命を感じさせる無生物に宿って いる架空の魂」と定義する。その上で、単純な人工物にアニマを宿らせる手法の構築、 手法を実践したプロトタイプシステムの実装および評価を行った。
近年、生命を感じさせる無生物が増加してきている。たとえば、ペットロボットは 生命を感じさせる機械であるといえる。生命を感じさせる機械は、機械に対する人間 の考え方を変え、人間と機械の新しい関係をもたらしつつある。
一方、人間の身の周りにあるもののほとんどは、単純な人工物である。単純な人工 物は生命を感じさせない。単純な人工物がアニマを持てば、人間は自身を取り巻く多 くの存在に生命を感じるようになる。その結果、人間と人工物との新しい関係が生ま れると期待できる。
そこで本論文では、アニマを持った存在が人間と新しい関係を構築しつつあるとい う点に着目し、身の周りにある単純な人工物にアニマを宿らせるコンセプト「アニミ ズム・インタフェース」を提案した。
無生物には魂が宿っていない。しかし、一部の無生物は生命を感じさせる。本研究 では、生命を感じさせる無生物に宿っている架空の魂をアニマと定義した。そして、単 純な人工物にアニマを宿らせることを本研究のコンセプトとした。このコンセプトに 基づき、本研究では単純な人工物にアニマを宿らせる手法を構築した。次に、手法を実 践したプロトタイプシステムの実装および評価を行った。そして、評価実験によりプ ロトタイプシステムの有効性を確認した。さらに、本研究の将来的な展望を示した。
Abstract:
This thesis describes on a new interface called “Animism Interface” which gives anima to an aritifact. Anima means the soul in Latin. In this thesis, the definition of “anima” is “the fictitious soul which is dwelling in an inanimate object like a living thing”. Based on the concept of Animism Iterface, a method of bringing anima into simple artifacts is proposed. Then a prototype system is designed and evaluated.
In recent years, inanimate objects like living things such as pet robots are increasing in number. They change man’s view over machines, and is bringing about the new relationship between man and machines.
On the other hand, although they are in man’s surroundings, most of them are simple artifacts. If a simple artifact thing has anima, man will be able to feel a life in the surroundings. In such environments, it can be expected that a new relationship between man and artifacts is produced.
In this thesis, first, focusing on the relationship between man and artifacts which has anima, the concept of “Animism Interface” is presented. That is a new interface which gives anima to simple artifacts. There is no soul in an inanimate object. However, some inanimate objects seem to be living things. This thesis defines anima as “the fictitious soul which is dwelling in an inanimate object like a living thing”. Secondly, based on the concept a method of bringing anima into simple artifacts is proposed. Thirdly a prototype is designed. Forthly, the system is evaluated and comfirmed possibility of the concept. Lastly, future prospects of the concept and the system are discussed.