研究題目:
写真を用いたファッションアイテム購入判断支援システムの提案
Proposal of Purchase Decision Support System for Fashion Items using Camera
研究者:
神宮彩
研究の概要:
本研究では、店頭におけるファッションアイテム購入判断時の問題解決手法として、「理 解と納得」を促すシステムというコンセプトの提案を行った。このコンセプトに基づき、 コーディネートを比較検討するシステム、FashionCollage の試作と評価を行った。この システムは、ケータイ端末上にて、試着写真と普段のファッション写真をコラージュする ことができる。
今日、日本のファッション市場は、買い物客の嗜好の多様化に伴い、極めて細分化され た商品が供給されている。さらに、インターネットの普及により、ファッションに関する 取得情報量の増加も著しい。このようにモノ・情報共に豊かになり、ファッション社会が 成熟したことで、買い物客の選択肢は飛躍的に拡大した。
しかしながら、そうした多様な選択肢は、むしろ買い物客に心理的負担を与え選びに くい状況を生んでいる。つまり、どれを選択すべきか混乱し、結果的に自分自身の欲し いものさえも漠然としてしまう現象が起きている。
本研究では、まず、このような状況に対して、既存のリコメンデーションシステムによ るアプローチで解決しない問題を分析した。そして、購入判断時には「理解と納得」を 支援する必要性があることを指摘した。
次に、実際の購買活動の観察調査を行い、アパレル店舗における買い物客が、商品の 購入をどのような内容や方法で検討しているかを明らかにした。その考察から「コーディ ネート性」についての理解を支援することが納得した購買判断に重要であることを示唆 した。
これらの考察を踏まえた上で、さらにライフログのニーズに着目して提案した上述の 試作システム、FashionCollage の評価実験を行った。この実験では、7 名の女性を対象と し、異なる3 色のブーツの試着写真をもとに、購入したいブーツを1 点決定するという タスクを与えた。タスクに掛かった時間と被験者による主観評価から、意思決定に対す る納得度、ケータイ端末インタフェースの二つの面で有効性を見出すことができた。そ の結果をもとに、今後の課題と、写真記録システムの展望を示した。
キーワード:
1.ファッション 2.購入判断 3.理解と納得
4.コーディネート
5.写真
Abstract:
In this study, the author proposed a novel concept to accommodate convincing and acceptable decision, as a resolution to difficulties in a decision of purchasing clothes in a shop. A prototype system called " FashionCollage " to allow comparison of fashion coordination which follows the proposed concept, was developed and evaluated. This system makes a collage of pictures, of a user wearing an item under consideration as well as some clothes and outfits at home, in a mobile devices at hand of a user.
Today's fashion market in Japan is segmented, and is supplied with a myriad of products for each segments of customers' diversified tastes and preferences. Furthermore, spread use of the Internet services increased amount of information offered to customers tremendously. Thus, customers have wider range of alternative choices among plenty of clothes with related information. However, too many clothes to consider lead customers to confusion, resulted in a failure to recognize what they really want.
The author carried out an observational survey in a clothes shop for their women of variety of ages, and found how customers were considering various aspects of purchase, and in what respect they were comparing among alternative. Results of this survey indicated that it was important, for making a convincing and acceptable decision about a purchase of clothes, to provide support for examination and evaluation of fashion coordination.
Proposal of the prototype"FashionCollage"was developed based on the considerations above, and on realization of demand for a life-log recording. Evaluation experiments of the prototype" FashionCollage "were carried out for seven female subjects, with three boots of different colors in pictures taken as trial fit. Subjects were asked to pick one boot for purchase up. Time needed to make decision and results of subjective survey by questionnaire were analyzed to indicate effectiveness of a proposed system through the following aspects: the first is conviction and acceptability of decision made, and the second, interaction provided by the user interface of a mobile device.
Key Words:
1. Fashion, 2. Purchase Decision,3. Acceptance and Conviction
4. Coordination,
5. Camera