研究題目:
置き方の違いを利用した実オブジェクトインタフェースの研究
Real Object Interface using Postures of Physical Objects
研究者:
吉田諒
研究の概要:
今日,情報・情報機器の複雑化により,ユーザーが扱う情報が増加している中で,そ れらのすべてが視覚に集約してしまう問題や,ユーザーが常に機器の操作を行なわなく てはならないというような問題がある.
本研究では,ものの置き方を操作に活用した「置き方主義」のコンセプトを提案し,新 しい直感的なインタフェースの取り組みとして,RFID を用いたタグコンと,携帯電話内 のセンサーを想定した Ennui の二つのシステムの試作を評価を行なった.
タグコンは RFID タグをスイッチとして利用し,それを立方体のオブジェクトに埋め 込むことで置き方によって読み取るタグを切り替えることができる.この立方体型のタ グコンを用いて3つのアプリケーションを試作したところ,直感的な操作を行なうこと ができるとともに現在の状態が視覚的に確認しやすいなどのメリットが明らかになった. 評価実験では,キーボードやマウスによる操作と比べて操作時間は長かったが,「操作が楽 しかった」という項目などでは高い評価が得られ,一般的な RFID よりはすべての項目で 優位性が確認された.タグコンのバリエーションとして,置き方を用いた方式ではなく, ボタンによってタグを切り替えることのできるボタン型,カード型の試作も行なった.
タグコンの試作を踏まえた上で,携帯電話を想定した Ennui の試作を行なった.事前 に SD 法を用いて携帯電話のさまざまな置き方に対してどのような印象があるかを調査 した上で,携帯電話の置き方で動画の再生を行なうアプリケーションを試作して評価を 行なった.
キーワード:
1.置き方 2.実オブジェクトインタフェース 3.実世界指向インタフェース
4.RFID
5.携帯電話
Abstract:
Today, information and computer devices have grown increasingly complex and users must handle immense volumes of information. At the same time, most pieces of those information rely on vision and users have to keep interacting with the devices while operating them.
In this research, we propose a new concept of “using postures of physical ob jects for interaction”.
We have developed and evaluated two types of new systems, “Tag-Con” which uses RFIDs and “Ennui” which uses sensors built into a cell phone. For Tag-Con, by using RFID tags as a switch and embedding them into a cubic ob ject, it is possible to select a designated tag to be read by the posture of the ob ject. Using this device and 3 types of applications, we found it was intuitive and easy to know the current status of the system by looking at the posutre of the real ob ject. In the evaluation, task completion time of Tag-Con was longer than keyboard or mouse, but it achieved high rating on sub jective evaluation such as“Using this interface was enjoyable.” Tag-Con achieved higher rating on all items compared to the normal RFID tag.
Based on the development of Tag-Con, we have developed a protoype of Ennui using sensors built into a cell phone. Beforehand, we surveyed the image that people have among various postures of a cell phone with SD method. Afterwards, we developed and evaluated an application that plays movie clips depending on the posture of the cell phone.
Key Words:
1. Posture, 2. Real Object Interface,3. Tangible Interface
4. RFID,
5. Cellphone
発表論文:
学会発表
1. 吉田諒, 安村通晃, Ennui: 携帯電話の置き方を利用した実オブジェクトインタフェースの試作と評価, 情報処理学会第 132 回ヒューマンコンピュータインタラクション研究会(2009 年 3 月予定)
2. Ryo Yoshida, Michiaki Yasumura, Tag-Con: A Real Ob ject Interface using Multiple Manipulable RFID Tags, Pervasive 2008, (May, 2008).
3. 吉田諒, 安村通晃, タグコン: 複数の操作可能な RFID を用いた実オブジェクトイン タフェース , ソフトウェア科学会 WISS2007, pp.35-40, (Dec. 2007).
4. RFID のスイッチ構造、それを備える入力装置、コンピュータ用の入力インタフェー ス装置、及び、テレビジョン受像機用のコントローラ(特願 2007-299303 号)